Wie niet sterk is moet slim zijn. Wie wel sterk is trouwens ook...

Wie niet sterk is moet slim zijn. Wie wel sterk is trouwens ook...

Een paar weken geleden stond er opeens een flinke man in ons kantoor. Hij had ons gevonden via internet, vertelde hij. Het leek ons om meerdere redenen beter om hem maar te vriend te houden. Dat is uiteindelijk ook gelukt, al had dat zo zijn redenen. Wat wil het geval?

Bijna failliet

Bij een verse bak koffie kwam zijn verhaal los. De man bleek in tegenstelling tot zijn lengte een kleine ondernemer in een branche die momenteel moeilijke tijden beleeft. Hij had aan een lokale ondernemer producten geleverd ter waarde van €2.000. Hoewel zijn klant tevreden was met het product weigerde hij te betalen. Het verstoppertje spelen bleef niet beperkt tot brief- en mailcontact en ging zo ver dat hij zich zelfs fysiek, in zijn eigen kantoor, probeerde te verbergen. ‘Onze’ man speelde het spelletje een tijdje mee en kreeg zijn klant uiteindelijk te spreken. Die stelde dat de B.V. waaraan de factuur was gericht er slecht voor stond en misschien wel failliet zou gaan. Met zijn andere B.V.’s ging het overigens een stuk beter.

Ten einde raad

Onze man klopte vervolgens aan bij een regulier incassobureau. Die gaven de zaak vijf maanden en vele vruchteloze brieven en e-mails later noodgedwongen terug. Omdat €2.000 veel geld is voor onze man kwam hij, een beetje ten einde raad, bij ons terecht voor hulp. Een mooie uitdaging! We hebben informatie ingewonnen over de niet-betalende partij en hoe we hem konden benaderen. Ons onderzoekje leverde onder meer op dat in de opdrachtverstrekking aan onze klant niet geheel duidelijk was welke B.V. nou precies de opdracht had verstrekt. Met andere woorden: de overige B.V.’s konden net zo goed opdrachtgever zijn geweest. Dus facturen naar alle B.V.’s en met succes!

Nooit genoeg

Door de situatie breed te bekijken en goed te benutten, hebben we de debiteur tot betaling in termijnen weten te overtuigen. Vervelend voor de debiteur, maar goed voor onze klant. Het bedrag in kwestie mag dan een afrondingsverschil zijn op de miljarden op nationale schaal, de klant is in elk geval een blij man. En daar krijgen wij nooit genoeg van! Dus wilt u ook uw cashflow verbeteren? Neem dan zeker eens contact met ons op.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *