Hoe krijgt mijn factuur voorrang?

Hoe krijgt mijn factuur voorrang?

Hoe krijgt mijn factuur voorrang?

In onze vorige blog gaven we het advies om ook, en misschien wel juist, in crisistijd niet te verslappen als het gaat om debiteurenbeheer. Je neemt immers per definitie al risico door weken krediet te geven en bij teveel coulance kun je zelf in de problemen komen. Juist daarom is de vraag ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn factuur als eerste wordt betaald’ zeer relevant.

Gestructureerd en consequent

Zoals vaker aangegeven moet alles administratief helemaal kloppen, van levering en leveringstermijn tot prijsafspraak en de juiste adressering van de factuur. In elk foutje, hoe onbeduidend ook, kunnen afnemers een aanleiding vinden om later, of helemaal niet, te betalen. Dat geldt trouwens ook voor het laat, onvolledig of helemaal niet beantwoorden van vragen over jouw factuur of de levering. Vervolgens is het zaak om vanaf de eerste dag na vervaldatum meteen actie te ondernemen. Zorg er dus altijd voor dat je precies weet wie de factuur moet accorderen, dan weet je ook wie je moet bellen. Blijf in contact met de klant en doe dat niet wanneer het uitkomt, maar gestructureerd en consequent.

Draai de vraag eens om

Draai het desnoods om en bedenk hoe jij zelf met ontvangen facturen omgaat. Wie betaal jij het eerst? Grote kans dat dit partijen zijn met wie je een goede verstandhouding hebt (de gunfactor) en/of leveranciers die er vanaf het begin bovenop zitten. Dus niet zozeer wie het hardst schreeuwt (en zeker niet letterlijk), maar meer wie het meest van zich laat horen. Leveranciers van wie je eigenlijk pas in een laat stadium iets hoort, liggen bij jou waarschijnlijk ook onder op de stapel. Om consequent te zijn, moet je tot slot wel op elk moment over de juiste en geactualiseerde gegevens beschikken.

Debiteurenbeheer uitbesteden: het overwegen waard

Veel boekhoudpakketten die wij tegenkomen, blinken hier op z’n zachtst gezegd niet in uit. In veel gevallen biedt Excel nog altijd uitkomst. Vrijwel ieder pakket kan wel met Excel uit de voeten en voor ons als externe debiteurenbeheerders is het zelfs dagelijkse kost. Onze opdrachtgevers hebben niet zelden spijt dat ze dit toch lastige traject niet veel eerder hebben uitbesteed. Misschien toch iets om de komende weken eens serieus over na te denken. Debiteurenbeheer is namelijk een onderdeel van customer care en moet alleen daarom al een hoge prioriteit hebben. En houden.

Wil jij ook jouw cashflow verbeteren? Neem dan zeker eens contact met ons op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *