Moet ik vanwege de crisis coulanter zijn naar mijn debiteuren?

Moet ik vanwege de crisis coulanter zijn naar mijn debiteuren?

Dat bepaalde wanbetalers creatief zijn in het bedenken van smoezen weten we natuurlijk al heel lang. Daar is er nu één bijgekomen: de coronacrisis. En dan hebben we het uiteraard niet over branches die overduidelijk zwaar worden getroffen. Veel bedrijven vragen zich nu echter ook af hoe om te gaan met klanten die wel degelijk direct geraakt worden. Ons advies: pas je incassobeleid in grote lijnen niet aan.

Geld moet blijven rollen

Dat er misbruik op de loer ligt, is niet te voorkomen. Gelukkig kun je er bij sommigen makkelijk doorheen prikken, zoals een afnemer van een van onze klanten wiens factuur al in november was verzonden. Ons advies mag sommigen hard in de oren klinken, maar geld moet nou eenmaal blijven rollen. Dat is ook de gedachte achter de huidige noodhulp van het kabinet. Klanten die beweren in liquiditeitsproblemen te zijn gekomen door corona moeten dan ook bij de overheid aankloppen voor de inmiddels vrijgegeven regelingen. Daar komt de reddingsboei vandaan en die hoef jij in principe niet toe te werpen.

En jij dan?

En laten we eerlijk zijn: jouw leveranciers, inclusief die van je boekhoudpakket of de verhuurder van je bedrijfspand, rekken hun betalingstermijn hoogstwaarschijnlijk ook niet ineens met een maand of twee op. Mochten ze dat wel doen, dan kun je altijd nog bekijken of je dat voordeel geheel of gedeeltelijk doorgeeft aan bepaalde ‘sleutelklanten’. In eerdere blogs hebben we het uitgebreid gehad over het belang van kennis van je klanten met het oog op een goede cashflow. Gebruik die kennis nu ook om in te schatten wie wel en wie niet mogelijkerwijs door de crisis krap bij kas zit, en pas daar je beleid op aan.

Scherp je debiteurenbeheer aan

Wees dus in elk geval voorzichtig met teveel coulance, te meer omdat de kans groot is dat je zelf ook vroeg of laat minder omzet gaat draaien. Zeker in die gevallen dat je net buiten de criteria valt voor overheidssteun. Kijk ook, als je zelf in de risicogroep zit, of je bepaalde diensten met wat creativiteit toch kunt blijven leveren. Zo geven veel sportscholen momenteel online fitnessinstructies en kun je een aantal musea virtueel bezoeken. Vergeet bovenal de eerste regel bij hulpverlening niet: zorg dat je zelf veilig bent en hulp kunt verlenen. Dat betekent ook dat je juist nu extra tijd in debiteurenbeheer moet (laten) steken.

Hulp nodig bij debiteurenbeheer of zoek je gericht, persoonlijk advies in het kader van de coronacrisis? Neem dan contact met ons op.