Intelligente lockdown vraagt om intelligent debiteurenbeheer

Intelligente lockdown vraagt om intelligent debiteurenbeheer

De afgelopen weken hebben we met z’n allen veel mooie en zelfs ontroerende voorbeelden gezien van creativiteit die een crisistijd kan losmaken. Helaas zijn er ook minstens zoveel voorbeelden van lieden die op slinkse wijze een slaatje uit de ontstane situatie slaan. Dat varieert van onterechte ziekmeldingen tot woekerprijzen voor schaarse artikelen en misbruik van het noodfonds. Ook op het gebied van credit management is het oppassen geblazen.

Domino-effect

Laatst hadden we iemand die een factuur van november nog niet had betaald vanwege corona. Geen grap. De debiteur in kwestie bevindt zich overigens in ‘goed’, of in elk geval bekend, gezelschap van enkele bekende retailketens. Zo krikte Bijenkorf haar toch al onwettige betaaltermijn van 90 dagen door de coronacrisis zonder pardon op naar vijf maanden! Lingerieketen Hunkemöller liet zich op haar beurt onder druk van financiers ‘verleiden’ tot het eenzijdig verlengen van de betalingstermijn met een maand. Daarmee zet men in wezen het gevreesde domino-effect van later betalen in gang. Dat wordt door de financieel directeur ook nog eens met een slecht gevoel voor verhoudingen een ‘rental payment holiday’ genoemd.

Geld moet juist nu rollen

AS Watson heeft eenzelfde truc uitgehaald door de huren van ICI PARIS XL niet te willen betalen. Onder het motto ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ is inmiddels de helft toch maar overgemaakt. Hoewel we ons niet aan de indruk kunnen onttrekken dat enkele van deze ketens een aardige laag vet op de botten hebben, zitten ze natuurlijk wel in een moeilijke markt. De overheid stopt daarentegen niet voor niets miljarden in de economie. Geld moet immers altijd al rollen, dus nu helemaal. Dan is het toch niet teveel gevraagd om als ‘tegenprestatie’ voor de ontvangen steun gewoon je schuldeisers op tijd te betalen? Zo kunnen ook zij hun toko openhouden en ga zo maar door.

Uitzonderingen

Dit lijkt ons niets meer of minder dan een intelligente manier van cashflow management in tijden van een intelligente lockdown. Dat biedt tegelijkertijd ruimte voor schuldeisers om op eenzelfde intelligente manier met openstaande facturen om te gaan, namelijk: er moet, overduidelijke uitzonderingen daargelaten, door iedereen gewoon op tijd betaald worden. Ga je voor die uitzonderingsgevallen toch een betalingsregeling aan, doe dat dan alleen op korte termijn. Als geste in deze speciale tijd zijn we bij CW&Partners bereid gratis advies te verlenen onder het motto ‘Let een beetje op elkaar en betaal je rekeningen!’

Neem voor dit gratis advies, of voor verbetering van je cashflow in het algemeen, contact met ons op via info@cwenpartners.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *