Incasso: Hallo geld. Dag klant. Of toch niet?

Incasso: Hallo geld. Dag klant. Of toch niet?

Incasso: Hallo geld. Dag klant. Of toch niet?

Als we als incassobureau één misverstand uit de wereld konden helpen, dan is het wel dat je je klant definitief kwijt bent na een incassotraject. Kijk maar naar uzelf. De meesten van u hebben ook wel eens een incassobrief op de mat gehad, bijvoorbeeld van een energieleverancier, gemeente of een telecomprovider. En bent u meteen overgestapt? Nou dan! Sterker nog, duidelijk zijn en kordaat optreden kan juist verstoorde relaties voorkomen.

Veelzeggend

Als u uit angst voor een verstoorde relatie dan wel klantverlies zelf de debiteur achter de broek blijft zitten, ontstaan juist de meeste problemen. Omdat vrijwel niemand warm wordt van het idee om klanten al dan niet telefonisch geld uit de zak te praten, is de eerste frustratie al een feit. Juist omdat er een gezamenlijk verleden is, kunnen de emoties verder oplopen, zeker naarmate het langer duurt. En u moet immers óók uw rekeningen betalen en hebt het geld nodig voor uw eigen onderneming. Juist dan loopt u het risico relaties te laten stuklopen. Veelzeggend is in dit opzicht dat debiteuren van onze eigen klanten met enige regelmaat niet boos worden, maar ons juist zelf in de arm gaan nemen wanneer hún klanten te laat betalen!

Wees duidelijk naar klanten

Over het algemeen wordt het inschakelen van een incassobureau juist gezien als een vorm van professionaliteit. En met een beetje geluk als een poging van de leverancier om een verstoorde relatie juist te voorkomen. Wij hameren er daarom ook bij klanten op om vanaf het begin, in feite al tijdens een verkoopgesprek, zeer duidelijk te zijn naar klanten. Niet alleen over wat en hoe er geleverd wordt, maar zeker ook over wat er gebeurt als er na bijvoorbeeld zes weken nog niet betaald is. Dat u de zaak dan uit handen geeft en wanneer u eventueel gaat dagvaarden. Een kleine, maar duidelijke toevoeging aan een offerte of orderbevestiging kan al problemen later voorkomen. Mocht u die ene keer dan toch een klant verliezen, dan kunt u zich afvragen of u echt wel met hen verder wilt.

Wilt u voor uw debiteurenbeheer of incasso’s wel verder met ons, of wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen, neem dan zeker eens contact met ons op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *