Algemene voorwaarden: niet sexy, wel ‘aantrekkelijk’

Algemene voorwaarden: niet sexy, wel ‘aantrekkelijk’

Stel: er staat een koerier voor je deur met een door jou besteld pakketje, maar hij wil het pas afgeven nadat je in vier talen ‘dank je wel’ hebt gezegd. Theoretisch kan het in de algemene voorwaarden staan, maar die leest toch niemand. Een rechter zou de koerier, wederom theoretisch, nog in het gelijk kunnen stellen ook. Tenzij je die voorwaarden pas achteraf hebt gekregen. En daar gaat het vaak mis.

Eigendomsvoorbehoud

Maar al te vaak accepteren bedrijven eerst een opdracht en komen daarna pas met de algemene voorwaarden die op de opdracht van toepassing zijn. In onze dagelijkse en vooral snelle praktijk sturen we even snel een mailtje met de vraag wat iets kost en volgt al snel een akkoord. Daarna volgt, ook vaak snel, een opdrachtbevestiging met de algemene voorwaarden erbij. Maar dan is het al te laat. Dat is extra pijnlijk wanneer je als leverancier bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden een eigendomsvoorbehoud hebt gemaakt.

Leren van webshops

Daarin staat in de regel dat er weliswaar eerst geleverd wordt, maar dat het eigendom van het product pas op de koper overgaat wanneer de totale som is betaald. Heb je de algemene voorwaarden niet tijdig kenbaar gemaakt, dan maakt de rechter daar gehakt van en kun je je spullen bij wanbetaling niet terughalen. Wat dat betreft doen de meeste webshops het een stuk beter. In het bestelproces moet je eerst een rij voorwaarden afvinken alvorens je überhaupt iets kunt bestellen. Dat je die voorwaarden vervolgens niet leest, maakt juridisch niet uit.

Meer valkuilen

Verder zien we vaak dat algemene voorwaarden, vaak uit gemakzucht, met wat knip- en plakwerk van anderen worden overgenomen. Maar het moet wel heel gek gaan willen die voorwaarden ook precies op jouw situatie toepasbaar zijn. In veel gevallen zijn ze ook praktisch gezien domweg niet uitvoerbaar. Een andere valkuil is dat de algemene voorwaarden niet bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd worden. Dat is weliswaar niet verplicht, maar kan wel als bewijs gelden. Voor die 18 euro per jaar zouden wij het in elk geval niet laten. Die kosten vallen immers in het niet bij die van langdurige incassotrajecten.

De actualiteit

En dan hebben we nog de actualiteit van de crisis. Want hoeveel ZZP’ers zijn er niet die momenteel spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze geen annuleringsvoorwaarden hebben gesteld? De evenementenbranche is daar een pijnlijk voorbeeld van, te meer omdat dergelijke ondernemers vaak flink hebben geïnvesteerd en dat geld zien verdampen. Tot slot: er is, onder voorbehoud van enige redelijkheid en billijkheid, veel mogelijk in algemene voorwaarden. Maak er gebruik van, voordat een ander gebruik maakt van jou!